Czy rowerzysta może jechać buspasem?
Obecnie nie ma takiej możliwości. Rowerzysta jest traktowany tak jak każdy inny uczestnik ruchu. Jeśli jedzie buspasem dostanie mandat.
Obecnie nie ma takiej możliwości. Rowerzysta jest traktowany tak jak każdy inny uczestnik ruchu. Jeśli jedzie buspasem dostanie mandat.
Być może coś się w tej kwestii zmieni.
Okazuje się, że zarządca drogi może dopuścić ruch rowerów po buspasie.
Rowerzyści mogą korzystać z wydzielonych pasów jezdni dla
komunikacji miejskiej jeśli taką decyzję podejmie organ zarządzający ruchem na
danej drodze.
Skąd to wiemy?
Skąd to wiemy?
Tematem zainteresowała się niedawno grupa posłów. Do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej złożyli interpelację. Zapytali w niej czy warto rozważyć dopuszczenie ruchu rowerów na buspasach.
Argument mieli słuszny. Rowerzyści i tak z nich korzystają, bo jest znacznie bezpieczniej, niż na pasie ruchu "dla wszystkich". Zwykle też buspas jest skrajnym, prawym pasem jezdni. Cykliści wybierają go intuicyjnie.
Argument mieli słuszny. Rowerzyści i tak z nich korzystają, bo jest znacznie bezpieczniej, niż na pasie ruchu "dla wszystkich". Zwykle też buspas jest skrajnym, prawym pasem jezdni. Cykliści wybierają go intuicyjnie.
Co na to ministerstwo?
Ministerstwo Transportu tłumaczy, że nie jest właściwym organem do oceny celowości dopuszczenia ruchu
rowerowego na pasach wydzielonych dla komunikacji miejskiej.
Resort tłumaczy, że do tego, aby dopuścić ruch rowerów na buspasie, potrzebna jest szczegółowa wiedza na temat danego odcinka drogi. Tę wiedzę ma jedynie zarządca. I to zarządca powinien podjąć decyzję, czy na danym odcinku buspasa, można dopuścić ruch rowerów.
Poniżej treść interpelacji i odpowiedź przedstawiciela ministra
Resort tłumaczy, że do tego, aby dopuścić ruch rowerów na buspasie, potrzebna jest szczegółowa wiedza na temat danego odcinka drogi. Tę wiedzę ma jedynie zarządca. I to zarządca powinien podjąć decyzję, czy na danym odcinku buspasa, można dopuścić ruch rowerów.
Poniżej treść interpelacji i odpowiedź przedstawiciela ministra
Interpelacja nr 4798
Posłowie:
Lidia Gądek
Józef Lassota
Anna Nemś
Józef Lassota
Anna Nemś
Do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie umożliwienia korzystania przez rowerzystów z pasów
ruchu wydzielonych dla komunikacji miejskiej
Szanowny Panie
Ministrze! Jednym z priorytetów samorządów miejskich w dziedzinie komunikacji
miejskiej jest odciążenie od ruchu samochodowego, szczególnie centrów miast.
Stosowane są różnorakie rozwiązania; od zamykania części miast dla ruchu
samochodowego poprzez organizowanie systemu Park&Ride, stosowanie rozwiązań
preferujących komunikację zbiorową, aż do tworzenia rozwiązań sprzyjających
korzystanie z rowerów. Urządza i buduje się ścieżki i trasy rowerowe, wydziela
się specjalne pasy dla rowerów. Jednak te rozwiązania są stosowane tam, gdzie
jest wystarczająco dużo miejsca.
Na wielu arteriach
miejskich, gdzie występuje duży ruch samochodowy, a nie ma możliwości
wydzielenia pasów dla rowerów, poruszanie się rowerzystów nie tylko zakłóca
płynność ruchu, ale przede wszystkim jest niezwykle dla nich niebezpieczne. W
wielu miastach europejskich (np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii oraz we
Francji) dopuszczono korzystanie przez rowerzystów z wydzielonych pasów dla
komunikacji miejskiej. Bardzo dobrym przykładem może być Londyn, gdzie wiele
ulic posiada takie rozwiązania. Rowerzyści korzystający z nich są mniej
narażeni na wypadek niż przy poruszaniu się głównym pasem ruchu ogólnego.
Oczywiście te wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej powinny mieć
odpowiednią szerokość. Uznaje się, że pasy te powinny mieć szerokość min. 4 m.
W Polsce rowerzyści
pragnąc uniknąć niebezpieczeństwa częstokroć i tak korzystają z tych pasów, co
jest wykroczeniem albo korzystają z chodników dla pieszych, co także jest
wykroczeniem.
Stad pytania do
Pana Ministra.
1. Czy Pan Minister
podziela pogląd o celowości dopuszczenia ruchu rowerowego na pasach
wydzielonych dla komunikacji miejskiej (tam, gdzie jest to możliwe)?
2. Czy Pan Minister
zamierza podjąć inicjatywę ustawodawczą rozwiązującą powyższy problem?
Z poważaniem
Poseł Józef Lassota
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 10
maja 2012 r.
Odpowiedź sekretarza
stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z
upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4798
w sprawie
umożliwienia korzystania przez rowerzystów z pasów ruchu wydzielonych dla
komunikacji miejskiej
Szanowna Pani
Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 16 maja 2012 r., znak: SPS-023-4798/12,
przekazujące interpelację posła Józefa Lassoty oraz grupy posłów w sprawie
umożliwienia korzystania przez rowerzystów z pasów ruchu wydzielonych dla
komunikacji miejskiej, przedstawiam następującą informację.
Obowiązujące
przepisy przewidują wyznaczanie na drodze pasów ruchu dla autobusów (lub
trolejbusów) komunikacji publicznej.
Zasady wyznaczania
pasa ruchu dla autobusów określają przepisy rozporządzenia ministra
infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków
technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z
późn. zm.).
Na podstawie pkt
5.2.11. załącznika nr 1 do przywołanego wyżej rozporządzenia, w celu
wyznaczenia pasa ruchu dla autobusów (trolejbusów) stosuje się znak pionowy
D-11 (początek pasa ruchu dla autobusów).
Zgodnie z treścią
przedmiotowego przepisu, w przypadku gdy na pasie ruchu dla autobusów
(trolejbusów) dopuszcza się także ruch innych pojazdów, to na znaku D-11 pod
napisem BUS należy umieścić napis określający rodzaj takich pojazdów.
Jednocześnie przepis ten wskazuje, iż dopuszczenie do poruszania się po pasie
ruchu dla autobusów innych pojazdów powinno być ograniczone w takim stopniu,
aby pojazdy te nie powodowały utrudnienia ruchu autobusów (trolejbusów), dla
których pas jest przeznaczony. W przeciwnym razie, istniejący pas ruchu dla
autobusów (trolejbusów) nie będzie spełniał swojego zadania.
Dopuszczenie ruchu
rowerów na takim pasie może - zdaniem resortu - budzić zastrzeżenia z punktu
widzenia bezpieczeństwa kierujących rowerem. Z tego względu, decyzja o
wprowadzeniu przedmiotowego rozwiązania do organizacji ruchu powinna być
poprzedzona analizą jego skutków dla bezpieczeństwa niechronionych uczestników
ruchu drogowego.
Zgodnie z art. 24
ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005
r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.), kierujący pojazdem jest obowiązany przy
wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od
wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu
jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.
Z powyższego względu - w
ocenie resortu - pas ruchu dla autobusów (trolejbusów), na którym dopuszczony
jest ruchu rowerów, powinien mieć szerokość co najmniej 4,5 m. W praktyce pasy ruchu
o tej szerokości występują na drogach w Polsce bardzo rzadko, w jednostkowych
przypadkach.
Należy też zwrócić
uwagę, iż zastosowanie przedmiotowego rozwiązania może wiązać się z dodatkowymi
kosztami dla zarządcy drogi, np. w przypadku, gdy szerokość pasa ruchu dla
autobusów nie pozwala na wyprzedzanie roweru w obrębie tego pasa i niezbędna
jest zmiana oznakowania poziomego (w celu umożliwienia zmiany pasa ruchu przez
kierującego autobusem podczas wyprzedzania roweru).
Oznakowanie pasa
ruchu dla autobusów (trolejbusów) - zarówno pionowe, jak i poziome - stanowi
element organizacji ruchu na drodze. Przepisy rozporządzenia ministra
infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków
zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem
(Dz. U. Nr 177, poz. 1729) stanowią, iż organ zarządzający ruchem właściwy dla
danej drogi zatwierdza - na podstawie złożonych projektów - organizację ruchu
na tej drodze.
Organy zarządzające
ruchem na drogach, właściwe dla dróg danej kategorii, określone zostały w art.
10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który stanowi, że:
- generalny
dyrektor dróg krajowych i autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych,
- marszałek
województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich,
- starosta zarządza
ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
Kompetencje
wymienionych organów (GDDKiA, marszałka województwa oraz starosty) nie obejmują
zarządzania ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach
powiatu.
Organem
zarządzającym ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach
powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) jest - na podstawie
przywołanych wyżej przepisów - prezydent miasta.
Zarządzanie ruchem
na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy
do podmiotu zarządzającego tymi drogami.
Organ zarządzający
ruchem, właściwy dla danej drogi, zatwierdzając projekt organizacji ruchu, podejmuje
- przy uwzględnieniu lokalnych potrzeb i uwarunkowań - decyzję o zastosowaniu
na drodze odpowiedniego rozwiązania. W gestii tego organu pozostaje ocena, czy
przyjęcie takiego rozwiązania jest uzasadnione i czy nie będzie prowadziło do
obniżenia bezpieczeństwa oraz efektywności (płynności) ruchu pojazdów
komunikacji publicznej.
Odnosząc się do
pierwszego z pytań sformułowanych w interpelacji posła Józefa Lassoty oraz
grupy posłów, uprzejmie wyjaśniam, iż resort nie jest właściwy do oceny
celowości dopuszczenia ruchu rowerowego na pasach wydzielonych dla komunikacji
miejskiej.
Dla przeprowadzenia takiej oceny niezbędna jest znajomość potrzeb i
uwarunkowań o charakterze lokalnym, związanych z określonym odcinkiem drogi.
Tak szczegółową wiedzę posiada organ zarządzający ruchem na danej drodze, który
może ocenić, czy w konkretnym przypadku wprowadzenie do organizacji ruchu
przedmiotowego rozwiązania nie wpłynie negatywnie na poziom bezpieczeństwa
rowerzystów oraz pozostałych użytkowników drogi.
Odpowiadając na
pytanie drugie, wskazuję, że przepisy aktów prawnych wymienionych powyżej, tj.
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, rozporządzenia
ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków
technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, a także rozporządzenia
ministra infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych
warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym
zarządzaniem, dają organom zarządzającym ruchem kompetencje w zakresie
umożliwienia korzystania przez rowerzystów z pasów ruchu wydzielonych dla
komunikacji miejskiej.
Z tego względu nie
zachodzi potrzeba podejmowania działań legislacyjnych w przedmiotowym zakresie.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz
Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 6
czerwca 2012 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz